Konsert med Trio Oriana från Ukraina

Tre kvinnor i folkdräkt.

Kimito kyrka

Bandura och Kantele - Ett överlägset förbund

.Trio Oriana är en professionell ensemble som verkat i 15 år. I sitt hemland Ukraina har de blivit den mest kända banduraspelande trion. Alla tre är rikt begåvade musiker. Förutom att de spelar så sjunger de också: Natalija Hotsyk (sopran), Iryna Hubjak (mezzosopran) och Julija Rudnytska (alt).

Deras repertoar är mångsidig. Repertoaren omfattar kyrkomusik, folkmusik, klassisk musik, andlig musik och jazz. I sina konserter spelar Trio Oriana instrumentalverk, men de framför också sånger a cappella. Åhöraren får njuta av dels ensembleframföranden och dels solo- eller duettframföranden.

Banduraspelande Trio Oriana har gjort konsertturnéer inte bara i sitt hemland Ukraina och Finland utan också t.ex. i Polen, Frankrike, Italien, Tyskland, Tjeckien och Sverige. Då trion var första gången på turné i Finland i november 2018 kom de i kontakt med kantelen. De blev alldeles begeistrade i instrumentet och noterade även hur viktig kantelen är för finländarna. Därav kom att de började göra egna arrangemang för just bandura och kantele. Trio Oriana är de första som förenat den ukrainska banduran med den finska kantelen.

Bandura är ett traditionellt ukrainskt folkinstrument med traditioner från flera hundra år bakåt i tiden. Konsertbanduran har 61 strängar. När man hör någon knäppa på bandura förs tankarna till hur en cembalo, harpa eller gitarr låter. Troligen är bandura och kantele som instrument släkt med varandra.

Man kan köpa programblad à 10€ vid dörren.

• Musik Musik

Öppna länk i ny flik