Gravskötsel

Varför sköter vi gravarna?

I vårt land finns en lång tradition av att sköta om begravningsplatser och gravar. Det är viktigt att gravområdena sköts på ett kvalitativt sätt för den allmänna trivsels skull samt för värdigheten och säkerheten på begravningsplatserna. Kimitoöns församling önskar att våra gravgårdar skall vara trygga och trevliga platser att besöka!

Allmänt

När snön har smultit bort på våren börjar skötselsäsongen på begravningsplatserna med grundstädning. Då tar man bort granris, ljung och andra dekorationer som hämtats till gravarna före vintern.

Utgångspunkten för gravskötseln är att graven är snygg och värdig. Vid blomutrymmet framför gravstenen kan planteras sommarblommor, fleråriga blommor, perenner eller lökväxter. Plantering av blommor är frivilligt (gräsmatta är tillåten), huvudsaken är att gravens allmänna intryck är vårdat. Träd, buskar eller barrväxter får inte planteras på graven. Planteringarna får heller inte sprida sig till granngravarna eller störa omgivningen. Begravningsväsendet kan beordra att träd, buskar, barrväxter, staket eller andra konstruktioner ska tas bort.

Vem sköter graven?

Gravrättsinnehavaren/anhöriga ansvarar för att graven underhålls och sköts. Man kan sköta graven själv eller för ett eller flera år köpa denna tjänst av församlingens gravvårdsfonder. Ett gravskötselavtal kan göras för ett eller fem år.

Vad ingår i skötselavtalen?

• I skötselavtalen för Dragsfjärds och Kimitos gravgårdar ingår plantering och skötsel av sommarblommor, bevattning samt avlägsnade av ogräs och skräp i blomlandet efter behov.
  • I skötselavtalen för Västanfjärds gravgårdar ingår plantering och skötsel av vår- och sommarblommor samt ljung och granris inför vintern, bevattning samt avlägsnande av ogräs och skräp i blomlandet vid behov.
  • Hitis gravgård har ingen gravvårdsfond och därför kan inga gravskötselavtal göras här utan endast bevattningsavtal.

På Dragsfjärds, Kimitos och Västanfjärds gravgårdar planteras sommarblommorna före midsommar. Vid planteringen avlägsnas alla blommor som finns på graven. På Västanfjärds gravgårdar planteras vårblomman före morsdag. Ljung och granris planteras innan Alla Helgons dag.

Bevattning

Bevattning kan beställas för ett år i gången. Gravar som har bevattningsavtal bevattnas från början av juni till slutet av augusti. Vänligen luckra blomlandet innan ni planterar blommorna, detta för att bevattningen skall fungera bättre.

Beställning av gravskötsel och bevattning

Till de som haft bevattning, 1 års skötselavtal eller 5 års skötselavtal sänder vi ut en offert på våren (förutsatt att det finns gravrätt i kraft för i frågavarande grav). Genom att betala fakturan så förnyar ni avtalet automatiskt. Önskar ni ändra på avtalet så ta kontakt med församlingskansliet.
Har ni haft ett längre avtal än 5 år så vänligen ta kontakt med församlingskansliet för att göra upp ett nytt avtal.

Önskar Ni beställa gravskötsel eller bevattning på Kimitoöns församlings gravgårdar, vänligen kontakta församlingskansliet före mitten av april.

Avgifterna för gravskötsel och bevattning finns här

Gravvård (gravsten)

Gravstenen är de anhörigas egendom. Ansvaret för underhållet av gravvården hör alltid till de anhöriga / gravrättsinnehavaren. Gravvården får inte stå snett för då kan den förorsaka risk för skada och vara till fara för anhöriga, gravgårdens arbetare och andra besökare.  Gravrättsinnehavaren ansvarar för att rikta upp en lutande gravvård. Riktning av gravsten kan även beställas av församlingen (prisgaffel 20 - 150 €).

Om man avstår från graven efter gravrättstidens utgång har anhöriga rätt att ta stenen.

Vill man ställa upp en gravsten som är annorlunda än det som är tillåtet, kan man anhålla om det hos Kyrkorådet.

Lyktor

Begravningsplatsens natur kan skyddas med miljövänliga val. Det miljövänligaste alternativet är en hållbar lykta, i vilken ett ljus utan yttre hölje kan användas eller LED-ljus. Ljuslyktor och batteridrivna ljus bör avlägsnas senast i slutet av april.

Övrigt att notera

Vid begravningsplatserna följs landsomfattande och regionala avfallshanteringsregler. Kärl för olika avfall finns på olika ställen på gravgårdarna.

Kimitoöns församling är inte ansvarig om någonting försvinner från graven eller för skador på gravens minnesmärken, dekorationer eller planteringar som orsakats av vandalism, naturkrafter eller av begravningsväsendet oberoende orsaker.

Gravområdet på gravar med kantstensområde bör vara rent från skräp och ogräs. Gravens yta, som kan vara av gräs eller grus, skall vara vårdad.

När man rör sig på gravgårdarna bör man komma ihåg att respektera granngravarnas frid samt begravningstillställningar.

Församlingskansliet
Kapellbacksvägen 6
25870  Dragsfjärd
Tfn: 02 425 990
E-post: kimitoon(at)evl.fi

Öppethållningstider

Vi betjänar måndag - torsdag kl. 10.00 - 13.00.